Uus rändnäitus, "Staliniaegsed ja -järgsed peremajad Eestis. 1940-1950. aastate tüüpprojektid" tutvustab temaatikat, mis puudutab suurt hulka majaomanikke Eestis. Kõnealuste tüüpprojektide järgi, või vähemalt nende arhitektuuri vaimus, on vaadeldaval perioodil Eestis püstitatud ligikaudu 35 000 eramut.
Näitus on loodud mõttega juhtida tähelepanu nende majade esialgsele arhitektuurile. Autorid Alois Andreas Põdra ja Heiki Pärdi kutsuvad üles mõtlema, kas meie ehituspärandi hulka kuuluvad
vaid rehemajad ja muud väärtuslikuks tunnistatud mälestised ja miljööalades
hooned, või leidub väärtuslikku ka sellise „tavalise ja igava“ arhitektuuri hulgas?
Individuaalelamu kui eluasemekriisi leevendaja
Tingituna
nõukogude okupatsioonivõimu suutmatusest rahuldada II ms-järgset elamispinna
nõudlust, võimaldati kodanikel ise püstitada endale eluasemeid. Antud
ühepereelamuid nimetatigi nõukaajal "individuaalelamuteks" või
"individuškateks". Kuigi taoline eraomanduslik eluase oli vastuolus
nõukaaegse kooperatiivse elamise ideaaliga, olid nad möödapääsmatu meede
eluasemekriisi leevendamiseks. Tüpaažilt võis individuaalelamu olla kas
eraldiseisev, paariselamu või hilisemal perioodil ka ridaelamu. Kehtestati ka toetusmeetmeid,
nagu tasuta ehituskrunt, riiklikud laenud, soodustatud ligipääs
ehitusmaterjalidele, jne. Ehitustöid pidi aga teostama individuaalehitaja ise,
kasutades vajadusel mitteametlikku abitööjõudu (pereliikmed, sugulased,
tuttavad).
Ülevaade projektitüüpidest
Esimese
sammuna tuli valida ehituskrunt vastavalt piirkonna üldplaneeringule. Kui krunt
sai kinnituse ning ka üles mõõdistatud, väljastati ehitajale
arhitektuur-planeerimisülesanne, mis kirjeldas tulevase elamu nõudeid ja
piiranguid (nt. korruselisus, katuse kuju, jne). Seejärel oli aeg valida
ehitusprojekt. Individuaalehitaja jaoks olid saadaval kolme tüüpi projekte: tüüpprojektid,
korduvkasutusprojektid ja arhitekti koostatud individuaalprojektid.
Tüüpprojektid ja korduvkasutuseks soovitatavad projektid koostati sageli kas
suunatud arhitektuurivõistluste tulemuste või linnarhiivides leiduvate
projektide põhjal, mis seejärel avaldati kas albumite või brošüüride kujul.
Taoliste projektide tugevused olid „nende läbimõeldud ja otstarbekas lahendus,
juhuslikkuse momendi puudumine projekti kvaliteedis, projekti raskusteta
kinnitamine ja lõpuks projektmaterjali tunduvalt madalam hind“.
Individuaalprojekte
koostasid enamasti arhitektid või ehitusinsenerid, kuigi 1950. aastate lõpuni
oli ehitajal lubatud projekte ka ise kavandada. Erinevalt kavandati projekte linna-
ja maainimeste jaoks arvestades nende elanike igapäevavajadusi (näiteks köögi
välisukse, sahvrite ja teiste hoiupaikade suurust, pesuruumi olemasolu
ja paigutust, jne.)
Nõukaajale omased pinnanormid
said teadaolevalt alguse 1948. aasta seadusega „Kodanike õigusest osta ja
ehitada individuaalelamuid“, mille kohaselt tohib individuaalelamutes olla kuni
2 korrust ning kuni 5 eluruumi. Seadus sai 1958. aastal tänini legendaarse
täpsustuse, mille kohaselt elamispind (ehk peamiselt eluruumid) ei tohi
edaspidi ületada 60 m2 edaspidi rajatavates individuaalelamutes.
Täpsustuse tingis tõenäoliselt 1950. aastate keskpaigast alguse saanud
elamuehituse industrialiseerimine, mille taustal hakkas individuaalehituse
„ebaökonoomsus“ uute elamispindade rajamisel võimudele silma torkama.
1950. aastate esimese poole lõpuni oli valida kahte liiki elamuid: kõrgekaldelise katusega elamud ning madalakaldelise katusega ühekorruselised elamud. Neist levinumad olid kõrgekaldelise katusega elamud, kus pööningukorrusele oli paigutatud ka eluruume. Madalakaldelise katusega ja katusekorruseta elamuid sai püstitada küll kiiremini ja odavamalt, aga seal puudus eluruumide laiendamise võimalus pööningukorrusele.
Täis-kahekordseid,
sõjaeelse funkarhitektuuri vaimus elamuid hakati ehitama alles 1950. aastate
teisest poolest, mida on seostatud nn sulaaja vabama õhustikuga.
Esimene tüüpprojektide
seeria avaldati voldikute kujul ENSV Arhitektuuri Valitsuse poolt juba 1946.
aastal, mida hakati igal aastal täiendama. Esimene tüüp- ja korduvkasutatavate
projektide kaheosaline album koostati aga 1954. aastal (27 projekti).
1956. aastal sai album ka kolmanda osa (23 projekti). 1954. aastal avaldas ka
ENSV Põllumajanduse Ministeerium rikkalikult illustreeritud kolhoosielamute
albumi, mis sisaldab 1953. aastal korraldatud konkursi tulemusi.
1950. aastate
lõpus avaldati maapiirkondade individuaalehitajatele mõeldud tüüpprojektide
„E-seeria“, mis sisaldas siiski vähe uudsust, kuna enamik projekte pärinevad
lähemal vaatlusel hoopiski varasematest albumitest. Tüüpprojekti
tähistati sageli kas numbri ja täheühendiga (nt. E-21, T-19-K, jne.) või
lihtsalt numbriga (nt. 166-5, projekt 5, jne.). Samas takistab projektide
eristamist asjaolu, et projektid võisid rännata ühest voldikust või
projektialbumist teise, mille käigus esialgne nummerdus kas kaotati ära või
loodi vanemast projektist väikeste kohandustega „uus“ projekt. Ka projektide
arhitektid muudeti 1950. aastate keskpaigast anonüümseks.
Kirjeldatud olude taustal koostatud tüüp- ja korduvkasutusprojektid on eksponeeritud meie uuel rändnäitusel, kus on esindatud nii kasutuseta jäänud kui ka laiemale käibele läinud projekte. Iga projekti kohta on toodud välja fassaadivaade, esimese korruse plaan ning näide reaalselt teostatud majast (kui seda on leidunud).
Visuaalse poole pealt on kõik projektid üle joonistatud ühtse graafikaga,
võimaldades neid paremini omavahel võrrelda. Mõni maja on suurem, teine on
väiksem. Mõni on detailse fassaadiga, teine aga lihtsa fassaadijaotusega. Siiski
neist paljusid iseloomustab üllatavalt tasakaalustatud proportsioon ja tundlik
stiilikeel, mille kvaliteet väärib esile tõstmist.
Tüüpprojektide väljakutsed
Tüüpprojekte võib tänava pealt olla keeruline
tuvastada, kuna väga sageli on projekt võetud ehitusel pigem vaid aluseks. Olude
sunnil jäeti ära fassaadidetaile, vaheseinu, muudeti aknaid, katuseuuke,
ehitusmaterjale jne., mis mõnikord tingis ka mõnevõrra kohmaka välisfassaadi.
Kindlasti raskendas hea kvaliteedi saavutamist ka individuaalelamute pikk
ehitusaeg. Kuigi esimese ehitusetapi lõpule viimiseks anti ehitajale vaid kolm
aastat, võis maja lõplik väljaehitamine kesta ka 10 aastat või kauemgi. Esimese
ehitusetapi lõpetuseks pidi ehitajal olema valmis üks eluruum, köök, kemmerg,
välisviimistlus ning tänavapoolne krundi piire. Seetõttu jäid kõrgekaldelise
katusega majade pööningukorrused sageli aastakümneteks välja ehitamata.
Tänase seisuga ei pruugi kõikide
eelpool mainitud asjolude sunnil esialgne heade proportsioonidega ja huvitavate
detailidega arhitektuur tänavalt vaadates enam välja paista. Küll aga on
rohkesti käsil nende hoonete renoveerimist, kus on oht hoone projektikohast
välimust arvestamata maja arhitektuuri veelgi moonutada.
Seega sai näituse
sõnumiks juhtida antud perioodist majade omanike tähelepanu oma majade
esialgsele arhitektuurile. Ehk õnnestub leida sealt inspiratsiooni või paremat
mõistmist maja tulevikku planeerides. Nagu alguseski sai mainitud, puudutab
näituse temaatika Eestis ligi 35 000 majaomanikku ja nende peresid. Nii mõnigi külastaja võib seega tunda ka äratundmisrõõmu!
Näituse sisu koostajateks on Alois Andreas Põdra ja Heiki Pärdi, kuraatoriks on Elo Lutsepp.
Väljapanekuga saab tutvuda Kolu kõrtsi talli all kuni 22. aprillini ehk vabaõhumuuseumi talvehooaja lõpuni.
Näituse valmimist on kaasrahastanud teadusarendusprojekt LIFE IP BuildEST.
#BuildEST #renoveerimismaraton #lifeproject