Eesti eri
paigust üle toodud hoonetega on vabaõhumuuseumisse jõudnud ka nende kunagiste
elanike mälestusi, erinevaid külajutte ning vahel vaid ähmaseid varje
sündmustest, mida neis on läbi elatud. Sellel rajal on võimalik osa saada meie
hoonetega seotud tõsilugudest ja legendidest.
Sassi-Jaani talu – Köstriaseme talu – Pulga
talu – Härjapea talu – Nätsi tuulik – Šveitsi villa – Via
Appia – Lau pood – Kolu kõrts
Teekonna pikkus 2 km, aega kulub umbes 2 tundi
SASSI-JAANI TALU
Rahvalegendi
kohaselt olnud Sassi-Jaani rehemaja ehitajaks tugev talupoeg Suur-Jüri, kes
juurinud selleks Koluvere mõisa metsast kõige võimsamaid kuuski. Rehealuse
väravapiitade all olevad suured veskikivid toonud ta mõne versta kauguselt
seljas kohale (1 verst = 1,067 km). Kui
ehitamise käigus selgus, et maja esikülg ei asu otse vastu lõunat, nihutanud
Suur-Jüri härjapaaride abil hoone õigesse asendisse. Päris lõpuni see tal ei
õnnestunud, rehealuse seinad ja väravapiidad jäidki nihkesse.
Tegelikkuses
loetakse 1803. aastal rajatud talu esimeseks peremeheks Sassi Marti.
Rahvajuttude kangelaseks oli tõenäoliselt tema poeg Sassi Jüri, kes osutus
tõeliselt „suureks“, kuna asus peremehekohuseid täitma väga noorelt,
19-aastaselt. Ka veskikivide lool on tõepõhi – kuni 1807. aastani oli Sillal
möldriks Sassi Jüri onu ning veskikivide hankimine sedakaudu mõeldav.
Talul on
side Eesti kultuurilooga. 1907. aastal sai abielu kaudu Sassi-Jaani perenaiseks
Mai-Linda Tulmin, kelle onu oli kunstnik Ants
Laikmaa. Sestap viibis kunstnik sageli õetütre
juures Sassi-Jaanil ning tõi siia kaasa kuulsaid külalisigi nagu Marie
Under jt. Väidetavalt taotlenud Laikmaa juba 1920. aastatel rehemaja üleviimist
Tallinna Kadriorgu vaatamisväärsuseks.
KÖSTRIASEME TALU
Nagu nimigi
ütleb, on Köstriaseme olnud endisaegadel köstrite eluasemeks, hiljem anti talu
rendile. Et Kirikla küla oli kirikuvalla küla, maksti renti lähedalasuvale
Hageri kirikumõisale. Talus elanud köster olnud suur aiandusesõber,
Köstriasemel olnud palju õunapuid ja mitut sorti ilupõõsaid. Küllap sai sellest
omaenda õunaaia rajamisel innustust nii mõnigi kohalik talumees. Taluaeda
sobisid pookealusteks metsõunapuud, pookeoksad toodi enamasti mõisast või
kiriklast, kas salaja hõlma all või sakste soovitusel – sellest ka üldnimetus saksa õunapuud meie vanemate
taluõunapuusortide puhul. Ka ilupuud ja -põõsad, nende seas eriti armsaks
saanud sirelid, leedrid ja jasmiinid, levisid meile Saksamaa kaudu ja kohalike
sakste vahendusel.
PULGA SEPIKODA
Pulga talu
sepikoda pärineb Kahala küla Oluva talust. Pärimuse kohaselt olevat mõisa sepp
Olav saanud talu Kolga krahvilt kingituseks hea teenistuse eest. Oluva (Ollawa) nimi esineb juba rootsiaegses
1678. aasta vakuraamatus.
Paekivist
sepikojaga on seotud lopsakas rahvajutt – nimelt lasknud Tallinnasse teel olnud
tsaar Peeter I seal oma hobust rautada.
Venemaa
esimene keiser olevat esmakordselt Eestis viibinud juba Rootsi ajal 17. sajandi
lõpus. Põhjasõja ajal juhtis ta Tartu ja Narva piiramist. Pärast 1710. aastat,
kui Eesti läks Vene tsaaririigi koosseisu, viibis Peeter I siin korduvalt. Ta
huvitus eriti Paldiskisse sadama ehitamisest ja Tallinnast, kuhu lasi rajada
Kadrioru lossi. Legendaarse valitsejaga on seotud nii palju kohalegende, et
võib vaid imestada, kuidas tal puude istutamise ja erinevate paikade
külastamise kõrval üldse muuks aega jätkus. On nagu on, igatahes on Pulga
sepikoda silmapaistev hoone ning selle omaaegne asupaik Kahala külas
Peterburi-Tallinna maantee lähedal legendi võrsumiseks soodne.
HÄRJAPEA TALU
Võide külas
asunud toreda elumaja ehitamine oleks nooremale perepojale peaaegu elu maksnud.
Teismeeas Johannes tahtis isa ja vanema venna kõrval täismehe eest väljas olla,
sestap võttis ta vundamendikivide lõhkamise salaja omapäi ette. Vilumatus tasus
kätte koleda õnnetusena, õnnekombel päästsid lähikonnas asuva Kuremäe kloostri
nunnad oskusliku raviga nooruki elu. Maja ehitamist jäi meenutama dateering
„1909“ pruunidest maakividest alusmüüris ning Johannese luulevormis meenutus: „neidsamu pruune kilde minul ikka veel on
kätes, jalges, pääs“. Johannes Orrost sai Eesti Vabariigi ajal majori
aukraadini jõudnud sõjaväelane, pärast erruminekut kohviku ja kaupluste omanik
Tallinnas.
Rahvasuu
kõneleb ka Võide küla nõukamate meeste omavahelisest mõõduvõtmisest hoogsa
ehitustegevuse ajajärgul – üksteist püüti üle trumbata nii tubade kõrguse,
uhkemate ahjude kui peenema sisustusega. Sellal kui Härjapea peremees olnud
külast ära asju ajamas, jõudnud võistleva Sepa talu peremees oma poolelioleva
elamu seinad veel palgikorra võrra kõrgemaks ehitada. See-eest ei olnud
kellelgi külas nii ilusaid Peterburi päritolu kolmevärvilisi ahjusid ega uhket
tiibklaverit nagu Härjapeal!
NÄTSI TUULIK
Läänemaalt
pärit võimas tuulik asus Koonga vallas Nätsi külas. Pärimuse kohaselt toodud
see sinna 19. sajandi keskel sama valla Rabavere külast Pärdi-Madiselt. Et talu
peremees olnud vaimuhaige, müünud käemehed tuuliku Nätsi külla Karjamaa tallu.
19. sajandi II poolel lükanud torm tuuliku ümber – rahvasuu räägib, et Karjamaa
talu perepoeg tulnud parajasti metsast luuahagudega ja märganud, et tuulik
hakkab ise käima. Poiss visanud haod maha ja hakanud jooksma, et tuulikut
seisma panna. Tuuliku juurde jõudes kukkunud see ümber, poiss jäänud tuuliku
alla ja saanud surma. Veski ehitati uuesti üles, sedakorda tehti sambale
toestuseks kivivare ümber.
Umbes 1898.
aastal müüs Karjamaa peremees tuuliku sama küla Reinu talule, uues asupaigas
ehitati veski suuremaks. Peale Esimest maailmasõda vahetas tuulik taas
omanikku, sedakorda ostis selle Vanasauna pops Ants Kümmel enesele elatise
teenimiseks. Veskil käis kogu ümbruskonna rahvas, hea tuulega jahvatati umbes
paar tonni vilja läbi.
ŠVEITSI VILLA
Rocca al
Mare suvemõisa rajas 1863. aastal Tallinna pürjermeister Arthur Girard de
Soucanton. Suvituskoha itaaliakeelne nimetus „Kalju mere ääres“ kõneleb
tollasest vaimustusest Itaalia kui „kõikide igatsuste maa“ vastu. 19. sajandi
lõpus asus Rocca al Mares juba mitmeid toredaid villasid, kujundati kaunis
metsapark, kus lookles hulk hästihooldatud teid, paiknesid mälestuskivid ja
antiikmütoloogia ainelised skulptuurid.
Šveitsi
mägimajakeste stiilis suvila ehitas 1870. aastal suvemõisa rajaja poeg Etienne
Girard de Soucanton. Villa ees laiusid roosi- ja lillepeenrad ning algas suur
viljapuuaed. Nagu ühes õiges mõisamajas ikka, ei puudu siitki oma kummitus –
hilistel õhtutundidel kostab treppidelt samme ja summutatud uksepaugatusi. Mine
tea, kas tegemist on Suka Antoni enda, mõne tema lähikondlase või hoopis mõne
rahutu hingega suvemõisa pansionipäevilt.
VIA APPIA
Kui Rocca al
Mare rajaja tütar Helene abiellus tuntud ajaloo-uurija dr Eugen von
Nottbeckiga, kandus siinsesse suvitusmõisa eriline muinsussõbralik õhkkond. 1879. aastal hakati Rocca al Mare metsaparki rajama omapärast puiesteed, mille eeskujuks oli
Roomast Capuasse viiv roomlaste vanim sõjatee Via Appia.
Via Appia Rocca al Mares
kujutas endast umbes 0,5 km pikkust metsateed, mida palistas 18 suurt
raidkivitahvlit. Põhiliselt olid need Tallinna dominiiklaste kloostri põrandalt leitud
suured hauaplaadid. Via Appia algust ja lõppu tähistasid auväravad. Varjuline
romantiline metsatee püsis aastakümneid Tallinna lähiste vaatamisväärsuste
esirinnas. Eriti kõrgelt hinnati vanimat, raehärra Adolfi hauakivi
aastast 1330. Selle hauakivi 600-aastast juubelit tähistati Rocca al Mares 1930.
aastal suure pidulikkusega. Pidustuste käigus lavastati Via Appial tõrvikutega
keskaegsete „vaimude“ rongkäik, kes kogunes Adolfi kivi juures. Pärast
ladinakeelse ettekande kuulamist kadus vaimude rongkäik taas ja peokülalised
siirdusid Šveitsi majakesse, kus tantsiti hilisööni.
LAU KÜLAPOOD
Juuru kihelkonnas Lau külas kauplusena tegutsenud hoone ehitas 1914.
aastal Jaan Meinberg. Suure osa oma
elust Ingliste mõisa viinapõletajana töötanud mehele sai viin omal moel
saatuslikuks: nimelt joonud ta viina pähe karboolhapet ja surnud mürgistuse
tagajärjel. Kindlad teated poepidamisest
pärinevad 1925. aastast, madala ja vesise asukoha tõttu
pälvis teederistil asunud kauplus rahvapärase nimetuse Pasaaugu pood.
1930. aastate
teisel poolel tegelesid äriga hoone ehitaja lesk Anna-Pauline Meinberg ja tema vallastütar Alice. Rahva seas kutsuti neid
Poe-Mammaks ja Poe-Liisiks. Lau külapood oli tüüpiline väike
segapood, kus müüdi nii toidu- kui pudu-, riide- ja rauakaupa. Kaup toodud poodi põhiliselt ringisõitvate kaubaagentide poolt. Jõulude
ajal käinud alati Saku ja Tartu õlletehaste esindajad ja kinkinud poele tasuta
kasti või korvi õlut. Väidetavalt hangeldanud Poe-Liisi ka salaviinaga.
Poepreili lemmikväljendiks olnud: „Kõik
kaubad on angroo hinnaga!“, s.t hulgihinnaga.
Laul olnud ka küla esimene raadio, mida paljud kuulamas käisid. Paraku
polnud selle omanikuks mitte poemamslid, vaid 1938–1939 poetagust ruumi
eluasemeks ja ateljeeks üürinud vigane rätsep Karl Rinaldo.
KOLU KÕRTS
Esimestest
kõrtsidest Eestis on teateid 15. sajandist. Eeskätt olid need alkohoolsete
jookide müügikohad, kuid pidid vajadusel andma teelistele ka öömaja. Lisaks
sellele olid kõrtsid talupoegadele omamoodi seltsimajadeks, kus arutati
päevasündmusi, sõlmiti kaubatehinguid, kaubeldi taluteenijaid, korraldati
tantsuõhtuid. Talurahvarahutuste ajal said kõrtsidest talupoegade
kogunemiskohtad, kus uuriti seadusetähte ja hauti vastuhakuplaane. Nii oli see
1805. aastal Orina, Paju ja Kuivajõe kõrtsis ning 1858. aastal Mahtra sõja ajal
Atla-Eeru kõrtsis.
Tallinn-Tartu
maantee äärne Kolu kõrts on seotud Johannes Lauristini lapsepõlve- ja
kooliaastatega Kolu külas. 20. sajandi algusaastatel tegutses vanas
kõrtsihoones pood, kus tulevane kommunist ja poliitikategelane olevat kuulanud
külarahva jutte ning jälginud inimtüüpe. Neid noorpõlves tehtud elulisi
tähelepanekuid olevat Johannes Lauristin kasutanud Tallinna Keskvanglas 1936.
aastal alustatud romaani „Vabariik“ kirjutamisel. Suuresti autobiograafiline,
kuid lõpetamata jäänud teos töölisliikumise ajaloost ilmus Juhan Madariku nime
all 1953. aastal.